Joga w treningu sportowym

Wprowadzenie jogi do planu zajęć umożliwia skuteczne przezwyciężenie impasu w treningach. Świetnie służy ona nie tylko zawodowcom reprezentującym różne dyscypliny sportowe, ale jest także wsparciem dla osób amatorsko i rekreacyjnie uprawiających biegi, preferujących fitness czy ćwiczenia siłowe.
Przedstawione poniżej korzyści warto potraktować jako impuls do zbadania własnej kondycji i zainwestowania w swój rozwój.
Joga kształci ekonomię i ergonomię ruchu, wyrabia odruch prawidłowej postawy, a przez to zapobiega przeciążeniom stawów. Zwiększa elastyczność, zwinność i wytrzymałość, rozwija koordynację i równowagę. Dostarcza efektywnych technik oddechowych, sprzyja świadomej regeneracji i rozpoznaniu własnych zasobów energetycznych. Równoważy sferę psychiczną i rozwija inteligencję kinestetyczną.

REGENERACJA I RÓWNOWAŻENIE

Sesja jogi po treningu sportowym tonizuje układ mięśniowy. Mobilizuje do aktywności te partie ciała, które nie są angażowane podczas uprawiania danej dyscypliny. W rezultacie całe ciało odzyskuje harmonijną witalność. Wraz ze wzrostem elastyczności mięśni i stawów następuje widoczna poprawa krążenia, lepiej zaczynają funkcjonować organy wewnętrzne.

Warto korzystać z jogi przy rozgrzewce – organizm będzie wtedy lepiej przygotowany do treningu, a ryzyko kontuzji mniejsze.

SIŁA I ZWINNOŚĆ

Zawodnicy uprawiający dyscypliny siłowe zmagają się z problemem utraty szybkości i zwinności, co negatywnie wpływa na ich skuteczność w rywalizacji sportowej. Joga pomaga odzyskać utraconą przestrzeń w ciele i pokonać ociężałość. Można wtedy efektywniej korzystać z już posiadanych zasobów energii.

ENERGETYCZNY ODDECH

Umiejętność koordynacji ruchu z oddechem jest w sporcie niezbędna.
Sztywna klatka piersiowa sprawia, że sportowiec czuje wyczerpanie lub niejasne, ograniczające go napięcie. Joga jest sprawdzoną metodą, która może pomóc w zaskakująco prosty sposób, regulując i pogłębiając oddech. Głęboki i spokojny oddech dodaje energii, redukuje stres, poprawia koncentrację, daje satysfakcję z lepszej wydolności.

ZARZĄDZANIE ENERGIĄ

Dobry sportowiec musi mądrze gospodarować swoją energią, aby skutecznie trenować i wygrywać w swojej konkurencji. Wielu zawodnikom to się nie udaje, ponieważ gubi ich rozrzutność energetyczna – zużywają za dużo energii na początku ćwiczeń. Dodatkowo nie potrafią wyzbyć się odruchu pracy w nadmiernym napięciu ciała. Joga umożliwia nabycie uważności, która daje świadomość własnej energii i pomaga zawodnikom rozluźnić się i rozgrzać jednocześnie.

EKONOMIA RUCHU I PRZECIĄŻENIA

Często przy wykonywaniu jakiegoś ruchu używamy zbyt dużej ilości mięśni, a stres startowy dodatkowo pogłębia ten problem. Nawykowa, nadmierna eksploatacja niektórych obszarów ciała prowadzi do przeciążeń. Nawet jeśli jesteśmy tego świadomi, to i tak nie potrafimy od razu temu zaradzić. Joga to doskonały sposób na włączenie do rutynowego treningu ćwiczeń równoważnych i doskonalących koordynację. Sportowcy często ich unikają, a to właśnie one budują głębsze „czucie ciała” i pomagają zniwelować powstałe dysproporcje.

WZMACNIANIE I ROZLUŹNIANIE

Efektem regularnej praktyki asan jest między innymi wzmocnienie osi ciała. Nauka tzw. bandh oraz wolny, kontrolowany ruch kreują siłę wewnątrz ciała. Izometryczne skurcze, jakie mają miejsce w pozycjach jogi, angażują mało używane mięśnie, uzupełniając tym samym typowe ćwiczenia sportowe. Po treningu joga może pomóc rozluźnić się i pozbyć zbędnych produktów przemiany materii, co jest szczególnie cenne dla  organizmu sportowca, potrzebującego szybkiej regeneracji.

RÓŻNORODNOŚĆ I ŚWIADOMOŚĆ RUCHU

W celu poprawy efektywności treningów stosuje się tzw. „dezorientację mięśniową”. Precyzja ruchu i specyficzna koordynacja jogi kształci inteligencję kinestetyczną, niezbędną w sporcie, gdzie często trzeba błyskawicznie wykonać ryzykowny ruch. Joga dzięki wielości ćwiczeń i kombinacji umożliwia wielokierunkowe pobudzenie organizmu do rozwoju. Wybija z rutyny, jest doskonała w okresie roztrenowania, dla regeneracji po ciężkich treningach.

JOGA DLA KAŻDEGO SPORTOWCA

Istnieją różne rodzaje jogi. Formy dynamiczne (np. Ashtanga joga) oparte są na płynnym przechodzeniu z jednej pozycji do drugiej, dając także efekt ćwiczeń aerobowych. Ćwiczenia wykonywane w wolniejszym tempie polegają na trwaniu w jednej pozycji przez dłuższy czas (np. system Iyengara – „joga korekcyjna”) . Można więc łatwo dopasować asany jogi do swoich specyficznych potrzeb.

Joga uczy uważności i szacunku do siebie, może być także inspiracją w poszukiwaniu optymalnej diety, a pranajama (kontrola energii za pomocą oddechu) czy medytacja (szczególnie z wizualizacją ruchu) to kolejne narzędzia warte poznania.

więcej

« wróć do listy